Voorkom te hoge bijtelling van je privé auto

Een bijtelling van 22% voor een nieuwe auto is natuurlijk best redelijk. Voor een auto van een aantal jaren oud is dit al minder en de bijtelling hoger. Hoe kan je dat voorkomen en waar moet je dan allemaal rekening mee houden?

Bijtelling vijf jaar vast
De bijtelling voor privégebruik bij aanschaf van je nieuwe auto van de zaak staat voor vijf jaar vast. Zijn deze jaren dus nog niet verstreken, dan houdt je recht op de kortingen op de bijtelling die golden toen je de auto kocht. 

Bijtelling naar 25%
De bijtelling voor auto’s die in 2014 voor het eerst op kenteken zijn gezet, wordt in 2019, vanaf de eerste maand nadat de vijf jaar voorbij zijn, verhoogd naar 25%. De Hoge Raad heeft deze hogere bijtelling voor auto’s van voor 2017 onlangs goedgekeurd. De vijf jaar start op de eerste dag van de maand die volgt op de tenaamstelling. Alleen volledig elektrische auto’s krijgen een bijtelling van 7%, maar vanwege de ‘Tesla-taks’ alleen over de eerste € 50.000 van de catalogusprijs. Over het meerdere geldt dus ook een bijtelling van 25%.

Tijd voor een nieuwe auto?
Vaak wil je een auto van de zaak binnen vijf jaar al vervangen door een nieuwe auto. Qua bijtelling is daarvan het nadeel dat je bijtelling dan nog steeds minstens 22% is, tenzij je een volledig elektrische auto koopt. En dan nog betaal je alleen over de eerste € 50.000 de lage bijtelling van 4%.

Auto naar privé?
Een oplossing kan zijn het naar privé halen van je auto van de zaak. Je hebt dan geen bijtelling meer. Alle autokosten komen vanaf dat moment uiteraard wel voor je eigen rekening. Om problemen met de Belastingdienst te voorkomen, moet dit wel tegen een realistische prijs gebeuren.

Vergoeding zakelijke kilometers
Je kan vanaf dat moment echter wel een vergoeding voor gereden zakelijke kilometers uit de onderneming opnemen. Daaronder worden ook de kilometers van het woon-werkverkeer begrepen. Belastingvrij is een vergoeding mogelijk van € 0,19/km. Daarboven is dat deel van de vergoeding belast.

Werkkostenregeling
Een hogere vergoeding kan geheel of deels onbelast blijven door deze onder te brengen in de werkkostenregeling. De vergoeding blijft dan onbelast voor jouw en de BV, als je binnen de vrije ruimte van 1,2% van de totale loonsom van je BV blijft. Kom je over de grens heen, dan betaalt de BV 80% eindheffing. Binnen de werkkostenregeling is een hogere vergoeding dan € 0,19/km geen probleem als deze realistisch is in verhouding tot de kilometerkostprijs en niet meer dan 30% afwijkt van wat gebruikelijk is.

Terug naar overzicht