Als zelfstandig ondernemer heb je tijdens de coronaperiode, maar misschien ook hierna, wel eens thuis moeten werken. Misschien moest je zelfs wel voor langere tijd vanuit huis aan de slag. De kosten die je maakt als je vanuit huis werkt kunnen niet allemaal als zakelijke kosten worden gezien. De Belastingdienst heeft voor de huisvestingskosten een aantal heldere richtlijnen;
In de basis is de regel dat je de huisvestings- en inrichtingskosten pas als zakelijk kunt zien als de ruimte op zich een zelfstandige ruimte is die je bij wijze van zou kunnen verhuren aan een andere partij. Een aantal vereisten hiervoor zijn dat de ruimte een eigen ingang moet hebben, en een eigen sanitair. Maar ook wordt er verwacht dat je de ruimte voor minimaal 90% gebruikt voor je eigen onderneming.
Zodra je weet of de werkruimte wordt gezien als privé of zakelijk zijn er nog een aantal andere eisen die bepalen of je de kosten voor de werkruimte ook daadwerkelijk mag en kunt aftrekken. Met behulp van deze (link) tool van de belastingdienst weet je meteen waar je recht op hebt.
Maar wat dan als je niet aan deze eisen voldoet? Dan zul je de kosten voor het aankleden van de ruimte voor eigen rekening moeten nemen. Wel kun je natuurlijk de btw terugvragen van de producten die je hebt aangeschaft voor je werkruimte. Ongeacht het feit of je werkruimte wel of niet als zelfstandige werkruimte wordt gezien mag je altijd de internetkosten aftrekken. Wel is het zo dat je goed moet berekenen voor welk deel je deze zakelijk kunt opgeven, en dat je dit goed kunnen onderbouwen.
Als je een zelfstandige werkruimte de volgende kosten aftrekbaar;
Zorg dat je altijd goed weet welke kosten je wel of niet mag aftrekken, want niet alle bovenstaande kosten mag je zomaar aftrekken. Wil je precies weten welke kosten aftrekbaar zijn in jouw situatie? Neem dan vrijblijvend contact met ons op, we kijken graag met je mee!
Terug naar overzicht